Amaliewessel-forside-Nelly

Den nye forbruger hader TV-Reklamer

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Hvorfor er det egentlig at virksomhederne bliver ved med at anvende “push-marketing”? Hvorfor brænder de (hovedløst) så mange penge af på TV-reklamer og kedelige brochurer?
  • Når TV-reklamerne toner frem på tv, stiger vandforbruget, fordi alle går på toilet eller laver kaffe
  • Der er så mange TV-Reklamer, at den enkelte drukner i mængden
  • Den nye forbruger, dvs. unge født efter 1985, søger overhovedet ikke information om produkter i TV. De relaterer sig til andre på de sociale medier og påvirkes af de “influencers”, som de følger på medier, som fx instagram, facebook, pinterest, snapchat, musicals, osv.
På baggrund af sine studier og analyser, siger Nora Ganim Barnes fx:
“Millennials are looking for information before they make purchases, but they’re looking for it from their trusted sources, and their trusted sources are not the manufacturers or providers of products.”
(Barnes er Chancellor Professor of Marketing og Direktør i “Center for Marketing Research”, University of Massachusetts Dartmouth)
Vi ender altså med den samme pointe, som jeg har været fortaler for i de sidste 10 år:
Kunder køber aldrig produkter hos en sælger eller et brand. De søger efter mennesker, som de kan stole på og som kan hjælpe dem til at opnå en følelse, en drøm eller et mål. Derfor handler salg aldrig om at fremhæve produktets egenskaber, men om at placere produktet i en bestemt følelse og hos de rigtige mennesker (influencers), sådan at kunden tillægger produktet en særlig værdi

En strategi er her at anvende “Influencer Marketing”

Det behøver ikke at være svært eller langhåret. Gør det sådan her:
  1. Vælg en (og kun en) persona, som du vil kommunikere til
  2. Vælg en række influencers, som din persona følger eller er identificerer sig med
  3. Kontakt influencerne
  4. Placer dine produkter og services hos influencerne

Her et par eksempler:

I sin blog fortæller Amalie Wessel om sin nye yndlingskjole, som er sponsoreret af Nelly.com. Det geniale er selvfølgelig, at Nelly på denne måde laver avanceret product placement på en meget effektiv måde.
Du kan sige, at de:
  1. Gør brug af de kanaler, der allerede findes ud til Amalie Wessels følgere
  2. Gør et meget dybere indtryk, end de ellers ville kunne via klassiske marketingskanaler
Bloggeren Kamilla Olson fortæller her om, at hun har modtaget en “Grillbot” til test og at hun, samtidig fortæller, at sådan en er “den perfekte gave til fars dag”. Hun skriver:
…jeg forelskede mig pladask i denne rengøringsrobot til grillen fra Witt
Læg også mærke til at hun faktisk fortæller om produktets fremragende egenskaber:
Det er en ting, der gør sommerens kedelige arbejde lettere for dig og som efterlader din grill ren og klar til næste gang den skal i brug
Den sætning kunne en marketingafdeling jo også have fundet på. Ja, men forskellen er, at, når Kamilla skriver det, så er der tale om en kommunikation, der på en helt anden troværdig måde kommer helt ind i hjernen og hjertet på den, der skal købe produktet.
Og her har vi Dittesblog.dk, hvor Ditte viser, hvordan Ilva har hjulpet hende med at lave en “extreme makeover” i hendes entre. Endnu engang er pointen:
Produkterne og brandet placeres på en avanceret måde i “Dittes liv” (Influenceren), sådan følgeren (vores persona) på en meget dybere måde identificerer sig og bliver inspireret til at gøre noget lignende (At købe). Og produktets særlige egenskaber fremhæves ikke som noget funktionelt, men som en del af hele den transformation, som de er med til at skabe i Dittes liv
Ønsker du også at adskille din virksomhed og tiltrække de rigtige kunder?
Så kontakt mig på 61289797
Jesper Koch, Neuromarketing ekspert, Cand.Psych.
Jesper KochDen nye forbruger hader TV-Reklamer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *