Kommentar mellem kunder

RC (sexet) Beton går viralt!

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

I løbet af kun 3 uger har vores kampagne for RC Beton opnået (hold fast) mere end 200.000 visninger, 302 delinger og 450 likes på facebook.
Det er et fremragende resultat for en virksomhed, der aldrig har gjort noget særligt ud af marketing på de sociale medier og som ikke sælger rejser eller chokolade, men derimod grå og kedelig beton. Resultatet er endda skabt på et budget, der er langt mindre end, hvad, der normalt budgetteres med til TV-reklamer, brochurer, messer, mv. Og der blev kun brugt 10.000 kr. på Facebook-annoncering, hvilket understreger vigtigheden af at lancere storytelling fyldt med neurotriggers.
Det hele kulminerede i går med en meget kort mail fra Rene Jespersen (Salgsdirektør hos RC Beton) med teksten:
Så er vi i avisen med vores film :-)

Her er opskriften på RC Betons succes

Rene og Kit (marketingchefen) henvendte sig med følgende problemstilling:
Vi er relativt anerkendte hos fx byggemarkederne, men vi vil gerne være mere kendte, for vores ekspertise og gode produkt, hos “Hr. og Fru Jensen”
Ud fra denne problemstilling udviklede jeg, i samarbejde med Torben Mikkelsen fra Studie 1-2 følgende PLOT:
Vi valgte at bygge historien op omkring de fire RC Konsulenter. I den første film introducerede vi “Tommy-Beton”. Filmen blev lanceret umiddelbart efter Oscar-uddelingen. Denne gang var prisen imidlertid, hverken Oscars eller Michelin stjerner. Det var prisen “De 3 gyldne sten”, som tildeles for konstruktionen af verdens mest perfekte terrasse.

NEUROTRIGGER 1 og 2: Mixed Reality og Aktualitet

Ideen med “mixed reality” er her, dels at mixe “rigtige mennesker”, fra RC Beton, med professionelle skuespillere. Dels, at konstruere det, sådan at reklamen til forveksling ligner en rigtig nyhedsudsendelse, der taler om noget, der minder om noget andet, som er blevet voldsomt eksponeret og er blivet hypet heldt vildt i medierne (Oscar-uddelingen).

NEUROTRIGGER 3 og 4 : Stroop Effekt og Kontrast

Ud over mixed reality og aktualitet, byggede jeg også historien og kampagnen op omkring den såkaldte stroop-effekt og opbygningen af kontraster:
Nogle genstande eller begreber forbinder vi automatisk med bestemte associationer, hvorfor vi bliver overrasket, hvis disse pludselig præsenteres, som det modsatte (omvendt kontrast)
Sexet beton har i den forbindelse to betydninger:
  • Det grå, tunge og kedelige materiale bliver ligepludselig enormt spændende, fordi man kan lave smukke ting med det, og de, der er bedst til det opnår anderkendelse (Sexet = smukt og æstetisk)
  • Vi kender alle reklamer for parfumer, hvor en bestemt duft pirrer og forfører kvinder og mænd. Det samme sker nu med RC Beton. Det er ikke længere duftesansen, men derimod syns- og berøringssansen, der skaber det samme. Når du rører eller ser RC Beton, bliver du varm, vild og får røde kinder (Sexet=forførelse)
Sådan kommer det i spil:
I film nummer 2 stiller jeg derfor spørgsmålet
Hvad er det, der gjorde Tommy i stand til at vinde de 3 gyldne sten? Og, hvorfor er det at kvinderne tænder helt vildt på Tommy og hans kolleger?
Vi møder professor og hjerneforsker Uwe Gross, som keder sig lidt, fordi han bruger hele dagen på at oplæse ligegyldige ord for sine patienter, for at se, hvilke udslag der er på hans skærm.
Men denne dag er anderledes, fordi da han undersøger Tommy og siger ordet BETON giver det voldsomme udslag. Det går op for Uwe at han har fundet en, der har det sjældne fænomen RCD. Han siger:
Vi kender alle OCD. Men nu har vi endelig fundet en, der har RCD. Det er vildt spændende. Tænk engang. Tommy tænker på beton, nat og dag
Så Tommy har nu smittet det første “offer”, der synes at det er fascinerende at nogle kan tænde så meget på beton.
I slutningen af filmen sker det igen. Denne gang er det blot på den “rigtigt sexede måde”. Tommy sidder nemlig og tjekker en terrasse ude hos en kunde, fordi det aldrig kan blive perfekt nok for ham (han har jo RCD). Da kunden opdager Tommy, inviterer han ham indenfor til kaffe. Men, til kundens store overraskelse begynder hans hustru at råflirte med Tommy. Fordi, han jo er lidt sexet på grund af alt det beton han omgiver sig med.
I den tredje film er RC Beton virkeligt blevet sexet og uimodståeligt, uanset om du er mand eller kvinde. Og, hvis du er konsulent hos RC Beton bliver du derfor automatisk tiltrækkende. Vi møder Tommys kollega Christian, der forsøger at komme igennem security i lufthavnen, med kufferten fyldt op af kantsten. Jeg vil ikke røbe for meget, men i stedet opfordre dig til at se filmene herunder. Og… der er mange flere på vej, så følg endelig med på http://www.rc-beton.dk/sexet-beton/

Hvis du også gerne vil skabe et mega hit på nettet, så ring til mig på 61289797
Jesper Koch, ekspert i neuromarketing

Credits:

Manuskript, Instruktion og SoMe-kampagne: Jesper Koch
SoMe-kampagne og social lead: Torben Mikkelsen
Fotograf: Michael Lyck
Assistent og edit: Magdalena Wyszynska
Editer: Kristian Fjord
Skuespillere: Johan Nielsen (Dansk nyhedsvært), Dawn Wall (Britisk nyhedsvært), Shiv Kishore (Indisk nyhedsvært), Dinna Hæklund (Tysk nyhedsvært), Yvonne Andersen (Lykkelig terrasseejer), Søren Ruby (Professor), Dorte Rømer (Antropolog), Allan Reimer (Kunde), Camilla Wikke (Flirtende kunde), Maja Muhlack (Flirt), Vinni Bay (Flirt), Melany Willumsen (Flirtende security), Hans Fogh (Flirtende security), Karina Andresen (Flirt),
RC Konsulenter: Tommy Eriksen, Henrik Jensen, Lars Jensen, Christian Rytter.
RC projektansvarlige: Rene Jespersen, Kit Hedegaard
Jesper KochRC (sexet) Beton går viralt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *