Yourshave socialex

Endnu en viral succes, midt i bål, brand og terror!

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Uha, uha… jeg var i London her i weekenden. En by ramt af bål, brand og terror. Paradoksalt nok, så kunne jeg, midt i dette kaos, følge med på Facebook og glæde mig over, at endnu en af mine kampagner er blevet en kæmpe succes.
Det er kampagnen for www.yourshave.dk
I den forbindelse får jeg lyst til at afsløre nogle af de neurotriggere, som jeg har brugt i forhold til kampagnen.

Ideen og kampagnen

Først lige et par ord om forretningsideen og markedet.
Ideen med Yourshave er:
I stedet for at transportere din krop ned i byen for at købe dyre luksusskrabere, kan du bare tegne et abonnement. Så modtager du luksusskraberne i din postkasse, når du har brug for dem og til en langt lavere pris
Denne ide er jo genial og der er et kæmpe marked. Når det er sagt, så er der allerede mindst to konkurrenter på markedet, så, der skal kæmpes for at få kunder i butikken, selvom produktet er bedre.
Her kunne det selvfølgelig være nærliggende at fremhæve produktets suveræne egenskaber og så bare tæppebombe hele nettet med annoncer. Men, det er både dyrt, hjernedødt og ikke særligt effektivt.
Vi valgte i stedet at tiltrække opmærksomhed med et socialt eksperiment, der blandt andet anvender gamification:
6 mennesker mødes på en blind date. Manden trækker sorte “yourshave-kort” (Farven på mandeskraberen). Kvinden trækker lyserøde “yourshave-kort” (Farven på kvindeskraberen). Herefter læser de nogle spørgsmål op for hinanden, vedrørende kropsbehåring (Skal det blive eller skal det væk)
Derefter optog og klippede jeg denne film, som udgør kernen i kampagnen på de sociale medier:

Koncept-ide

Ideen til “yourshave – blind date” opstod, fordi jeg analyserede mig frem til følgende tendens:
  • Mange, på first date, tænker meget over, hvad den anden synes er lækkert, når det handler om barbering
  • Det er stadig ret akavet at tale om kropsbehåring, især med mennesker, som man ikke kender
  • Mange bruger intimbarbering, men læger advarer, at det kan give røde knopper, irritation eller betændelse, især, hvis man bruger en dårlig skraber
Med filmen skabte vi altså en situation, der virker lidt akavet og komisk, fordi vi ser nogle mennesker, der taler om det, som alle tænker, men ingen taler om.
Og nu kunne jeg så lave en tagline, der både fanger en følelse og kommunikerer den pain og gain, som produktet tilbyder:
  • Pain: Luksusskraberen reducerer risikoen for røde knopper
  • Gain: Når du barberer dig på en lækker måde, føler du dig også lækker
Taglinen blev ganske enkelt:
Lækker barbering uden røde knopper

Socialt eksperiment

Vi anvendte den effektive metode, som har fået navnet “Social experiment”. I al sin enkelhed handler det om, at vi bliver mere nysgerrige, når der er tale om en eller anden form for eksperiment. Og ofte vil det sociale eksperiment også bidrage til at produkt og brand opnår øget troværdighed.
Derfor starter filmen sådan her:

Gamification

Vi brugte nogle af følgende elementer fra spilteori for at gøre kampagnen både spændende og anderledes:
a) Mysterium: Ved at anvende spillekort skaber vi en nysgerrighed omkring “gad vide, hvad, der står på det næste spørgsmål”. Det vil sige, at vi alle bliver motiveret til at blive i spillet (se filmen) og dermed modtage en øget påvirkning ift. brand awareness (yourshave logo).
b) Udfordring: Nogle af spørgsmålene er ret udfordrende, så du kan sige, at der opstår “et spil i spillet”, der handler om, at deltagerne overvejer, hvor ærlige de skal være og hvor meget de skal fortælle. På den måde skabes der en øget spænding – også hos os, der bare er tilskuere.
c) Emotionelt indhold: Hele det sociale set-up udløser emotionelle reaktioner, som nogle gange virker akavede andre gange morsomme. Igen elementer, der øger motivationen hos os andre i forhold til at se, like og dele den i vores sociale netværk.

Avanceret product placement

I stedet for at vise en sort skraber og en lyserød skraber, har vi lavet spillekort i de rigtige farver, hvor Yourshaves logo er påtrykt. På den måde placerer vi brandet subtilt igennem hele filmen. Studier viser nemlig, at kunder egentlig ikke reagerer på selve produktet, men på de farver, former, mv., som associeres til en bestemt følelse. Det vil sige, når de lander på yourshaves webshop vil de (forhåbentlig) genaktivere den gode følelse, når de ser den sorte og lyserøde skraber (association), hvilket vil øge salget.

Flere kanaler

I den kommende tid vil vi tage Yourshave-spillet til næste niveau og via flere marketingkanaler. Fx har vi indgået et samarbejde med Radio Go FM i Århus, som vil tage Yourshave-spillet med ud på stranden, når sommervejret kommer og “bikini-kanten” bliver et issue. Forskellige mennesker vil få stillet forskellige spørgsmål vedrørende barbering og det hele vil blive sendt på radiokanalen.
Dertil kommer, at vi planlægger forskellige konkurrencer vedrørende kreativ barbering, som vi vil lancere på yourshaves facebook-side. Så Stay Tuned!!

Behind the scenes

I slutningen af filmen afslører vi en sjov “behind-the-scenes-sekvens”. Det er en strategi, som fx video-marketing-eksperten James Wedmore, anbefaler og anvender flittigt. Det tager nemlig kunden med på rejsen, sådan at der opstår en følelse af at menneskene bag yourshave er “nede på jorden” og er nogle, som vi har lyst til at lære at kende (og det er de faktisk også).

Vil du også øge effekten af din marketing?

Ring til mig på 61289797

Jesper Koch. Cand. Psych og ekspert i neuromarketing.

Jesper KochEndnu en viral succes, midt i bål, brand og terror!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *