404 3

Marketing handler om at skabe en bevægelse

Jesper Koch NEURO-BLOG @da Skriv kommentar

Forleden holdt jeg foredraget “Smart Brain” for 47 meget engagerede marketingchefer.

Et af de spørgsmål, som de var meget vilde med at diskuttere var dette:
Hvordan laver du fantastisk storytelling, der formidler dit budskab på en overraskende måde, sådan at der skabes en bevægelse, som andre har lyst til at slutte op omkring?
Her kunne jeg komme med en lang teoretisk udredning, men det bliver ikke i dag. Lad mig i stedet vise en ny case.
Organisationen “Hus Forbi” har et mål, som er at give hjemløse nogle bedre forhold.
Men, i stedet for bare at informere om de hjemløses forhold, og give os andre dårlig samvittighed, opfordres vi i stedet til at give et lille bidrag.

Bidraget

Der blev lavet en hjemmeside uden fast webadresse. Og her er det, at, der bruges storytelling:
Ligesom tusinder af hjemløse mennesker i Danmark skal hjemmesiden, hver eneste dag finde et nyt opholdssted. Den er afhængig af, at andre hjemmesider giver den husly.
Metoden
Der anvendes blandt andet artefakt-branding og gamification:
Det er ikke længere bare en hjemmeside. Hjemmesiden får personlighed og bliver dermed en “person”, der har et problem, som du kan være med til at løse (Relation). Og problemet er det samme, som den hjemløse har i virkeligheden (Mixed reality). Spændingsmomentet opstår, fordi du kan følge med i, hvem, der giver hjemmesiden husly (Gamification og Social responsibility)

Budskabet

Virksomheder og organisationer kan donere toppen af deres hjemmeside til kampagnen, og de besøgende kan donere et beløb, som svarer til en overnatning for en rigtig hjemløs. Selve kampangen blev sat i gang den 4. april. Det vil sige den (0)4.04, som er en reference til internetfejlmeldingen ’404 Page Not Found’. Den status, som dukker op, når en hjemmeside er ”gået under jorden”.
Når du indtaster www.thehomelesshomepage.com kommer dette billede altså til syne:

Når du så klikker på “see where it´s staying today” kan du se, hvem, der lige nu giver hjemmesiden husly. Så her har du, som bidragsyder, altså et åbent vindue til at vise, at DIN virksomhed aktivt tager et socialt ansvar:

Historien kommunikeres i følgende film på de sociale medier:

Filmen erproduceret af “The Woerks” (www.thewoerks.dk)

 

Et andet eksempel, som jeg har skrevet om tidligere, er “It can wait”, der forsøger at skabe en bevægelse, hvor vi alle opfordres til at aflægge en ed om, at “uopmærksom kørsel” ikke er ok:
  • Aflæg din ed og tag en selfie (Commitment)
  • Indsend din selfie til It Can Wait (Call to Action)
  • It Can Way lægger det op på din side (Social status=belønning)
Et tredje eksempel er webshoppen “Lean Cuisine”, der sælger lækre madopskrifter.
De lavede kampagnen #WeighThis, der udfordrede antagelsen om at vægt altid handler om kilo og at alting handler om diæter.
Budskabet var:
Du afgør selv, hvad du vil vejes på her i livet
Lean Cuisine lavede derfor et galleri af “vægte” på New York’s Grand Central Station, hvor de inviterede kvinder til at “veje sig selv”.
Pointen var imidlertid at “vægtene” bestod af små tavler, som kvinderne kunne skrive på og hænge op på væggen.
Fx med teksten:
“Being back in college at 55”, “Caring for 200 homeless children each day”, “Being the sole provider to four sons”, osv
Se filmen her:

Vil du også lave kommunikere et stærkt budskab via fantastisk storytelling, sådan at du adskiller din virksomhed fra konkurrenterne og tiltrækker de bedste kunder?
Så ring til mig på 61289797
Jesper Koch. Cand.psych og ekspert i neuromarketing.
Jesper KochMarketing handler om at skabe en bevægelse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *